Keresés
 
   
 

THEALTER 1994 / Július 24, Vasárnap

 

Előadás

Részletes információ

Oldal nyomtatása

Szkopje Nyári Fesztiválszínház: Nick Cave: Salome

24. Vasárnap 19:00     Kisszínház

60'

KRISTIJAN RISTESKI – 1969-ben született, Skopjében végzett dráma fakultázson, az Intermdi szakon (Színház, Film és Tv). Tanulmánya során Csehov: Leánykérés és Mueller/Shakespeare: “Hamletgép” című műveket vitte színre. A vizsgaelőadása Edward Bond: Az üdvözült c. színdarabja, a Drámai Színház előadásában Skopjében. A MOT-on (Fiatak Szabad Színházak Fesztiválja) Dejan Dukovski: Az utolsó balkáni vámpír rendezője.

JAGODA SLANEVA – Skpjében végezte a Balett Iskolát a leningrádi Jurij Mjatchin professzornál. 1968-ban debütál Csajkovszkij Diótörőjében a Pas de de-vel. Balett karrierjét 1992-ben fejezte be Maria szerepében “A Bahcsiszeráji szökőkút”-ban. Majd megkapja a “Mlad Borec” és a “November 13.” Díjakat. Koreográfusként dolgozik az “Emberek Szíház”-ban (Bitola), a szlovéniai Ifjúsági Színházban (Budva), a Nemzeti Színházban (Macedonia) és a Kisebbségi Színházban (Skopje). Néhány rendhagyó koreográfiai munkát valósít meg, úgymint: Grabarek/Webber: “Iphigenia” és Zlatko Origjanski: “Mansarda” műveket.

Salome postindustriális irányvonalában felfedezhető Nick Cave lázadó lelke, Gustav Moreau dekadenciája és az evangélisták tudatlansága, mely egyidejűleg akadályozva és meg szabadítva a mítosztól, az időtől, a tértől és az esztétikai tárgyaktól, a harmónia szimbolizmusának ördögi szépségétől és a Sátán pathetikus energiájától, mintegy a Művészet által megdicsőítve e csodálatos bűntény szerzőjét.
Salome nem sokat beszél, ő játszik – táncol és rombol. Teste a szenvedély és a halál nyelvét beszéli. Ez a nyelv a szavak helyett a vért használja, ez a pusztítás legpáratlanabb állapota. Salome végzetes szépsége mozgás kárhozata.

A TESTBESZÉD

“Salome” Kristijan Risteski ötlete alapján valósult meg. A drámai struktúrát Nick Cave és Oscar Wilde Salome-jából és Gustav Flaubert Herodiade-jéből merítette, egy úttörő vállalkozásba fogott a koreografált dráma területén, még ha ehhez hasonló próbálások voltak is korábban hazánkban.

Nyugodtan állíthatjuk, hogy a “Salome” egy rendkívül magas színvonalú színdarab, tökéletesen kiválasztott szereplőkkel, remek koreográfiával, melynek atyja Jagoda Slaneva, aki el tudja érni, hogy az érzelmek és szenvedélyek mélységeit bejárjuk. A zene megbabonáz, mint Orfeusz varázslatos hárfája, mely visszahozza a lelket a halálból.

Salome, mint a mozgás átka győzedelmeskedik a tánc-játékon, amit elsősorban Tanja Vujisic-Todorovska tehetségének köszönhetünk. Szerepátélési ereje és szenvedélyességének mély érzelemvilága, s a lírikus költészet eleganciája ötvöződik minden pillanatában.

szereplők

Andrea Dimusevska, Bajrush Mjaku, Gjorgi Jolevski, Katerina Kiproska, Tanja Vusisic, Trjce Georgiev

zene

Nikola Dimusevski

dramaturg

Rristijan Risteski

rendező

Rristijan Risteski

díszlet

Valentin Svetozarev

koreográfus

Jagoda Slavena

jelmez

Blagoj Micenvski

producer

Aleksandar Hadjimanov

 
Az oldal tetejére
 

2018 THEALTER

Impresszum    Oldaltérkép    Adatvédelmi elveink   Bejelentkezés   Regisztráció