Keresés
 
   
 

THEALTER 2012 / Július 28, Szombat

 

Előadás

Webnapló
csak tíz év múlva ne ez a dal legyen alszunk rá egyet... téli utazás a kaposváriakból balta luxus csárdáskirálynő és zombik a nézőtéren hangállam - én zene nélül soha a legjobb előadás: csontbrigád hősök, hétköznapiak megvillan családi pótlék cipőtrend a bűvös mondat blú iz red szong mit nézzünk ma? mindent! én kérekelnézést1 férfibarátságról az athéni timon veretes párbeszéd a fesztiválbarátság égisze alatt hmg/halálra táncoltatott gagarintól steinerig - nagyon szubjektív kis esti hmgs zene u21 hivatalos megnyitó szophoklész reggelire u21 megnyitó előtti megnyitó

Részletes információ

Oldal nyomtatása

Hodworks (Budapest): Basse danse - Táncrend. Szigorú rendje a zenének és a mozgásnak.

28. Szombat 18:00     Kisszínház

60'

táncosok: Cuhorka Emese, Garai Júlia, Molnár Csaba, Marco Torrice
élő zene, ének: Mizsei Zoltán
dramaturg: Végh Ildikó
látvány: Sebő Rózsa
jelmez: Imre Katalin - ARTISTA
fényterv: Bas Barensen
koreográfia: Hód Adrienn

A basse danse egyszerre jelenti a XV. század legelterjedtebb táncformáját és a hozzá társuló improvizatív hangszeres zenét is. Ahogy a zene, úgy építkezik a mozgás is: az egzaltált szólókból közösség fejlődik, a szimultán mozdulatok szinkronná válnak, a mozgás szétbomlott elemei új formákat alkotnak.

A Basse danse koreográfiai rendezőelve a megkomponált kiszámíthatatlanság, a szigorúan strukturált improvizáció. A fizikalitásból kiinduló mozgásrendszer befolyásolja a tudatállapotot, ami óhatatlanul visszahat a mozgásra, ezzel végtelenítve a koreográfiát. E dús és dinamikus mozgáshoz alkalmazkodik a zene, amelynek struktúráját ezúttal a tánc szabja meg. A zene ebben az esetben - akár csak saját korában, a XV. században - a harmónia megteremtésére, az idő kitöltésére, szórakozásra és táncolásra szolgál. A koreográfia zenei aláfestése súlytalan, elegáns létezést biztosít a táncosoknak. John Ashford, az Aerowaves hálózat létrehozója találóan „koncentrált figyelemelterelésként” írta le a koreográfia alapelvét, hiszen a táncosok éber jelenléte elengedhetetlen ahhoz, hogy minél izgalmasabb, érdekesebb irányokba tereljék egymást.

„…a kísérletező évek hozadéka ez a tiszta, játékos, a táncosokat táncosi és színészi mivoltukban, emberi „jelen-létükben” megpróbáló munka. Jól gazdálkodik a szereplők hordozta tónusokkal, melyek nyíltságukban, kitárulkozásukban is rejtélyes karneváli világot festenek, tanulságos példával szolgálva arra, miként képes egy ügyesen megválasztott, időtlen zenei anyag megemelni, „megnemesíteni” a mozdulatot.”
(Szoboszlay Annamária: Maszktalan maszkák, revizoronline.hu)

2012-ben az előadás elnyerte a Lábán Rudolf-díjat, valamint a társulatot beválasztották az Aerowaves hálózat húsz kiemelt társulata közé.

Hód Adrienn 1993-ban végzett a Budapest Tánciskolában, majd nem sokkal később osztálytársaival megalapítja az OFF Társulatot, amelyet 2007-ben követ a Hodworks. Ugyanebben az évben ösztöndíjat nyer a Műhely Alapítvány „Az ismeretlen kutatása” programjára, majd 2008-ban - szintén a Műhely Alapítvány meghívására - a Meeting Points magyar-amerikai művészeti program résztvevője. Előadásaiban előszeretettel kísérletezik a mozgás, a hangzás, a színházi tér használatával. Alkotómunkája mellett 2005 óta a Budapest Kortárstánc Főiskola tanára, ahol kortárstáncot, improvizációt és kompozíciót tanít.
A kísérletezéseiről ismert koreográfus évek óta dolgozik azon, hogy átfogalmazza a kortárs tánc megszokott és bevált kliséit. Munkáiban darabjaira szedi és újrafogalmazza a legalapvetőbb és legelemibb mozdulatokat is és sokszor feszegeti a színház konvencionális határait. Előadásaiban előszeretettel alkalmaz élőzenét; a létrejövő alkotásokban a táncosok és a zenészek hangsúlyozottan egyenrangú szereplők. 2007 óta működő társulatával eddig ötször jelölték munkáit Lábán-díjra.



További beszámolók:
sisso: Lábán-laudáció: Basse dance
Zsedényi Balázs: Néhány
A Basse danse külföldön
Varga Sándor Márton: Basszus, ezek tudnak!

www.hodworks.hu

Külön köszönet: Hadi Júlia, Czirák Ádám, Juhász András, Susanne Martin, Pávai Csanád, Péter Petra, Székely-Szabó Ármin

Koprodukciós partner: Grand Theatre Groningen

Támogatók: Nemzeti Erőforrás Minisztérium, Nemzeti Kulturális Alap, Tempus Közalapítvány, Fővárosi Önkormányzat, Új Előadóművészeti Alapítvány, Gödör Klub, L1 Táncművek, Műhely Alapítvány, Off Alapítvány, Tanzfabrik Berlin, Radialsystem Berlin

Az előadás a fesztivál szemleprogramjának része.

A galéria megtekintéséhez kattintson a képre
 
Az oldal tetejére
 

2018 THEALTER

Impresszum    Oldaltérkép    Adatvédelmi elveink   Bejelentkezés   Regisztráció