Keresés
 
   
 

THEALTER 2016 / Július 24, Vasárnap

 

Előadás

Webnapló
férfitestek barátságdarab: mary és max közöny! balog tollából 150 perc téboly tudta 2 tudta? dehogy tudta igen, a halak alszanak makrancos - amikor belső istennőm egyszerre sír és mosolyog persze, hogy nem alberto kisfeszt van arturo ui - védjük meg a karfiolokat!

Részletes információ

Oldal nyomtatása

Bitef Színház (Szerbia): Az Antikrisztus rövid története - Vlagyimir Szolovjov Három beszélgetés c. műve alapján

24. Vasárnap 19:00     Kisszínház

60'

játsszák: Borjanka Ljumović, Kiss Anikó, Suzana Lukić, Danijela Daša Petković, Katarina Marković
dramaturg: Jelena Bogavac
zeneszerző: Irena Popović
zenészek: Nemanja Aćimović, Ivan Marković, Nikola Dragović
videó: Igor Marković
produkciós munkatár: Jovana Janjić
szervezés: Tamara Pović
rendező: Urbán András

Az előadás annak a dialógusnak az eredménye, amely a színház és Vlagyimir Szolovjov Három beszélgetés című műve, pontosabban a Harmadik Beszélgetés – Az Antikrisztus története című, 1900-ból származó filozófiai vitairata között valósul meg. Ebben a szerző az emberiség apokaliptikus jövőjéről szóló látomását tárja az olvasó elé. A pravoszláv Szenthagyomány felé közelít, amikor azt állítja, hogy a vallásokat, köztük a különböző keresztény felekezeteket is egyesíteni fogja az Antikrisztus, akit Szent Pál a törvénytelenség emberének nevez.
A színházi előadás Szolovjov Az Antikrisztus története című művének szellemi sci-fi valóságát kutatja korunk szellemi valóságának viszonylatában.

A Szolovjov dialógusra épülő filozófiai vitairatában felbukkanó, posztmodern, egydimenziós antikrisztus-figurák a huszonegyedik század politikai kontextusába helyezve az igazi Antikrisztus eljövetelének előhírnökeivé válnak. Vagyis az egymást antikrisztusként megélő Kelet és Nyugat előkészíti a talajt az Antikrisztus eljöveteléhez, aki nem pusztán hódító államférfi, hanem a béke megteremtője és az emberiség jótevője – a jövő mindenható ura, aki valóban a bukott angyal.
Szolovjov polemikus filozófiai értekezéséből kiindulva az előadás kísérletet tesz a társadalmi rossz meghatározásának megkérdőjelezésére – az intézményesített rossz, a rendszerbeli rossz, valamint a metafizikai értelemben vett vagy a liberális kapitalizmus által definiált jó és rossz viszonylatában.


Fotó: Jelena Janković

A belgrádi Bitef Színház a neves Bitef fesztivál színházaként jött létre, amely mindig az új, az avantgárd, a friss, a kísérleti, a szabad és a társadalmilag elkötelezett tartalom és forma képviselője volt a térségben. A Bitef Színház nyitott minden színpadi és előadó-művészeti műfaj iránt, teret ad a művész és a közösség nyílt párbeszédének, támogatja a művészet, a kifejezés és a szólás szabadságát. A Bitef Színház szorosan kötődik az őt körülvevő társadalmi-politikai valósághoz, jelentős oktató-nevelő szereppel bír a fiatal színésznemzedékek és a kortárs színházi irányzatok iránt érdeklődő közönség körében.
Az Antikrisztus rövid története tavaly elnyerte a legjobb zenéért járó díjat a rijekai Nemzetközi Stúdiószínházi Fesztiválon, valamint megosztva a legsikeresebb kísérlet díját az újvidéki Infant Fesztiválon.

„Urbán András legújabb előadása, Az Antikrisztus rövid története Vlagyimir Szolovjov Három beszélgetés című művének motívumai alapján készült, középpontjában a valláshoz, az erőszakhoz, a szexualitáshoz való viszony vizsgálata áll. Urbán eddigi életművét tekintve kapcsolódik az Urbi et orbihoz a hitet, a bűnt, az érzékiséget érintő kérdések miatt, csakúgy, mint a Brecht-The Hardcore Machine-hoz, a Turbo Paradisóhoz és a Drakula – a pillanat fényeihez, az előadók militarizáltsága, illetve a játékmód rendkívül hangsúlyos testisége miatt. Az Antikrisztus rövid története felismerhetően urbáni előadás, azaz mélyen provokatív, jelentésében összetett, megrázóan ironikus, valamint az egymással ellentétbe állított gondolatok konfliktusából születik meg. (…)
Urbánnak a keresztény dogmára vonatkozó kíméletlen kritikája már jelen volt a Koštana és a Banović Strahinja című előadásokban is, de ahogy akkor sem, most sem a hitet és a kereszténységet bírálja. Éppen ellenkezőleg, a hamis hitfelfogásra és a kereszténységgel való visszaélésre mutat rá, szembe megy azokkal az életszerűtlen mintázatokkal, amelyek alapjaiban bomlasztják a hitet, annak valódi, igazi, bensőséges értelmét.”
Ana Tasić: Igazságok és hazugságok az antikrisztusról, Politika

„Az előadás szó szerint kimondja, és tulajdonképpen végig ezzel is foglalkozik: a „Jó” és a „Gonosz”, mindkét véglet bennünk születik, ezeket az értékeket mi hozzuk létre, így együtt, egymást kiegészítve léteznek. Ahogy az élvezetekkel járó bűnbánatból fakadó fohász összemosódik a bűnbánatnak bemutató kiáltvánnyal, vagy az ellenséget óvó imák a háborúra való elvakult felszólítással, úgy Krisztus képe is az Antikrisztuséval.”
Szabó Zsuzsa – B. Kiss Csaba: A délszláv kapcsolat – TESZT 3-4. nap, 7óra7

„Nem könnyű az Antikrisztusról színházat csinálni, de Urbán András állt a feladat elé, és a belgrádi Bitef Theatre-rel olyan előadást csináltak, hogy felforrtak az agy- és szentelt vizek. Az Antikrisztus rövid története Vlagyimir Szolovjov Három beszélgetés című 1900-as filozófiai (sic!) művén alapszik. A színpadon öt nő és egy zenekar (dob, hegedű, harmonika, zeneszerző: Irena Popović) idézik meg az Antikrisztust, esnek misztikus és erotikus elragadtatásba, mígnem az Antikrisztus és a Krisztus közötti határvonalat végképp eltörli az ember fejében az értelem. Urbán ismét provokatív, az egyórás víziója a színpadon dühös reakció az egyházak társadalmakban betöltött szerepére, a szekuralizálatlanságra, a vallási agresszióra.”
Kulcsár Árpád: Az őrült Antikrisztus hazatér a te államodba, transindex.ro





www.teatar.bitef.rs

Szerb nyelvű előadás felirattal.

18 éven felülieknek!

 
Az oldal tetejére
 

2018 THEALTER

Impresszum    Oldaltérkép    Adatvédelmi elveink   Bejelentkezés   Regisztráció