Újvidéki Színház (Szerbia)
Hasszán aga felesége
90 perc
Urbán András
16
zenés próza
08.04. szombat, 20:30-22:00
Kisszínház Helyszín
2500 Ft

Előadók, alkotók

Szereplők:
Hasszán aga felesége: Béres Márta, m. v.
Hasszán aga: Huszta Dániel
Pintorović bég: Mészáros Árpád
Hasszán aga anyja: Figura Terézia
Pintorović bég anyja: Banka Lívia
Juszuf: Német Attila
Szuljo: Pongó Gábor
Huszo: Sirmer Zoltán
Musza: Gombos Dániel
Ahmed: Ozsvár Róbert, m. v.

Díszlet: Urbán András, m. v.
Jelmez: Milica Grbić Komazec, m.v.
Zeneszerző: Irena Popović Dragović, m.v.
Dramaturg: Vedrana Božinović, m.v.
A rendező munkatársa, fordító: Lénárd Róbert
Rendező: Urbán András, m. v.

Leírás

Ljubomir Simović drámája nyomán.

A Hasszán aga felesége nem egyszerűen a Balkán egyik legrégebbi balladája, nem egyszerűen archetípus ‒ mindenkié, aki tiszteli a törvényeket, azok szerint él, beléjük törődik, alkalmazkodik hozzájuk, akkor is, ha pórul jár, mert képtelen elfogadni, hogy a törvények attól függően változnak, hogy kinek hogy felelnek meg. Ez az a „miért”, ami Hasszán aga hitvesének a „fejében dörömböl”, és biztos mindannyiunk fejében dörömböl, aki szembetalálja magát a társadalom abszurditásával, amelyben az „erősebb kutya” törvénye uralkodik.
Ha úgy nézünk rá, mint egy punk lázadóra, Hasszán aga felesége valóban gyengének tűnik. Az ellenállása, ha van is – minimális. Nem tér le a kijelölt útról, akkor sem, ha az hirtelen és tőle függetlenül irányt vált. Ő behódol. Elfogadja a ráerőltetett formákat. Akkor is, ha nem is érti őket.
Ám mindeközben nem szabad elfelejteni, hogy végig hű marad az elveihez. Továbbra is tiszteli a törvényeket, amelyek szerint élnie kell, akkor is, ha már senki más nem tartja be őket, akkor is, ha megváltoznak. Ez pedig semmiképp nem gyengeség.
A szégyen-jelenségre, amit mindig boncolgatnak a Hasszán aga asszonyával kapcsolatban, a szenvedést okozó szégyenre tekinthetünk e perspektívából is – a berögződött értékek, a társadalmi elvárások, a törvény, a nevelés, az idomítás perspektívájából.
Hogy lehet együtt élni azzal, hogy többet nem hihetsz abban, amiben eddig hittél? Hogyan törölheted ki a múltat és kezdhetsz mindent elölről? A mai társadalmat nézve: könnyen. A gerinc roppan akkor is, ha ordítasz, lázadsz, és akkor is, ha szép csendben, a törvények szerint élsz.

„Ezen az estén nincs helye finomkodásnak meg köntörfalazásnak: a bombaszakértő Urbán András tettestársaival nagy erejű detonációt vezényel le az Újvidéki Színház nagyszínpadán. Az alapanyag helyi, illetve mint egy ponton megértjük, regionális klasszikus, amit mindig mindenki saját szándékai szerint és elfojtott vagy kimondott vágyai mentén használt és használt fel. […] A férjét nem eléggé (?) tisztelő, az ún. bűnös nőt fókuszba állító szöveget alkotóelemeire szaggatja Urbán, hogy aztán a kisebb egységeket közelről szemügyre véve végképp eloldja a szöveget irodalmias kötődéseitől, és helyette egy élő rockkoncert tematikus tracklistjére húzza fel az „agáné” bárhol és bármikor aktuális, de itt és most még kellemetlenebb, mert kompromisszumok nélkül magunkra olvasható históriáját. Hogy hol van az „agáné” helye, azt jól mutatja, hogy még saját neve sincs.”
Jászay Tamás: Lenn délen – A 2017/2018-as évad a vajdasági magyar színházakban, Revizor

„Belénk van nevelve, milyen a jó anya, az ideális feleség, hogyan kell viselkednie a nőnek, áldozathozásról beszélnek, és lemondásról meg önfeláldozásról. A feminizmust köpködjük, közben még mindig nagyon sok a gond. Családon belüli erőszak, nemi alapú megkülönböztetés. Hasszán aga felesége beletörődött a sorsába, majd bele is halt.
[…] Az Újvidéki Színház új előadását, a Hasszán aga feleségét melegen ajánlom mindenkinek. Punknak és rockernek, nőnek és férfinak, hímsovinisztának, feministának, háziasszonynak és hős anyának egyaránt.”
Szerda Zsófi: A nevem Hasszán agáné, Hasszán aga felesége, Hét nap

Béres Mártát Hasszán aga felesége szerepének megformálásáért az évad végén jelölték a Pataki Gyűrű-díjra, a vajdasági magyar színházak legjobb színészi alakításának járó szakmai elismerésre.

Vissza