Tamás Pál: A nagy perem

Tamás Pál: A nagy perem

“Urbán színészei, meg segítő szakértő pszichológusai, történészei bizonyítják, hogy a menekültekről, vagy az iszlámról, nem is idegen hitként, hanem életmintaként az érveket/ellenérveket most könnyen és szenvedélyesen mindenki fel tudja mondani.”

Belépő – THEALTER 2018 a Szeged Televízióban

Belépő – THEALTER 2018 a Szeged Televízióban

“Nagy sikerrel zárult az ideit THEALTER fesztivál, ahol 9 nap alatt 11 helyszínen közel 60 színházi eseményen, 5 premieren és 7 magyarországi bemutatón vehetett részt a közönség. Volt prózai és zenés, tánc- és utcaszínházi előadás, a gyerekeknek pedig egy bábelőadással is készültek a szervezők. A programkínálatban idén is nagy szerepet kaptak a vidéki társulatok és a fiatalok előadásai. Az augusztusi Belépőben egy kis ízelítőt adunk az idei fesztiválról.”

Tóth Emese: A tökéletlenül tökéletes szerelmesek

Tóth Emese: A tökéletlenül tökéletes szerelmesek

“A két kapcsolat (Anna és Vronszkij, Kitty és Levin) dinamikája, hibákkal teli, tökéletlen mivolta hozza közelebb a nézőt a regényhez, ettől lesz működőképes, és ettől lesz az Anna Karenina több, mint egy a régi kor társadalmi elvárásait, szokásait színtelenül ábrázoló panoptikum. Mivel a darab eredetileg a KuglerArt galéria terébe készült, a Szegedi Nemzeti Színház balett-terme némiképp feladta a leckét az alkotóknak, ám ez a merőben különböző helyszín még jót is tett az előadás dinamikájának.”

Tóth Emese: „Hol vagytok, ti régi játszótársak?”

Tóth Emese: „Hol vagytok, ti régi játszótársak?”

“Felemelő látni, mennyi embert érdekel ma is ez a fesztivál, ugyanakkor nekem kissé fáj megélni az ezzel járó minőségi változást. Szerintem az új, friss vonulatokba igenis beleférne, hogy az előadások az alternatív színházi műfaj égisze alatt kirángassanak a komfortzónámból, hogy több olyan performansz szülessen, amely pusztán a test és a szöveg által, vagyis mindenféle edukációs manírtól mentesen ragad magával.”

Ibos Éva: Nők és férfiak

Ibos Éva: Nők és férfiak

“Nem csak megmutatja, de olyan természetességgel elemzi saját testének paramétereit, mint mi a sajátunkét a fürdőszobánkban. Témába vágó ábrákat és videókat mutat a kivetítőn, tudományos kutatások szövegrészleteit olvassa hangosan, majd fel- és többször átöltözik. No, nem valami szokásos táncos, vagy szolid utcai ruhába, hanem a fent idézőjelben sorolt szerepek valamelyikébe […] Az előhívott figurákat a táncos-koreográfus természetesen mozgás-kompozíciókkal is jellemzi, ám emellett folyamatosan szóval tart bennünket, a női szerepről vallott sztereotípiáinkat, nőgyógyászati műtéti titkainkat, társadalmilag mutatós (mert kirakatszerű), de valójában hátrányos helyzetünket folyamatosan célba véve.”

Fritz Gergely: Teli torokból

Fritz Gergely: Teli torokból

“A Lift dinamikus, az időt és a teret egyaránt besűrítő, tűpontosan megkoreografált játék, amelyben a menedzserek világa csak eszköz és kiindulópont, benne a mozdulatokon keresztül sokkalta egyetemesebb módon fogalmazódik meg a verbális konfliktusok mögötti agresszió, valamint az elfojtott feszültségek testet szétfeszítő hálózata.”

Dohy Anna: Kis idő, nagy élmény

Dohy Anna: Kis idő, nagy élmény

“A szabadtéren felállított asztal mögött apró bábok keltették életre a tiszavirágzás eredettörténetét — a mesei helyszínek váltakozása, a bábok átalakulása, Nagy Gábor segítőkész zenéje mind hozzájárultak a varázslat megszületéséhez. A mese maga is izgalmas, de az igazi csodát a fesztivál legfiatalabb közönsége számára mégiscsak az jelentette, amikor maguk is kézbe vehették, kipróbálhatták a bábokat, felfedezhették titkaikat.”

Fritz Gergely: Klasszikusok nyomában

Fritz Gergely: Klasszikusok nyomában

“A színészi játék hovatovább helyén van, olyan, mintha a karakterek találták volna meg a színművészetis hallgatókat. Szántó Balázs magabiztosan játssza a náci funkcionáriust, s kitűnően hozza a hatalmát fitogtató kisember alakját is. Vizi Dávid bírója szintén ül, Martinkovics Máté zseniális az „én itt sem vagyok” opportunista szerepében (miközben a BBC History Horthy-számát olvassa), míg Messaoudi Emina az emigrálni vágyó zsidó feleség karakterével nyújt emlékezetes alakítást, Nagy-Bakonyi Boglárka pedig érzéki az alávetett feleség és megragadó az almaárus szerepében egyaránt.”

Proics Lilla: Kis tér, nagy kedv

Proics Lilla: Kis tér, nagy kedv

“Hibátlan már az előadás felütése, az úgynevezett diplomáciáról, a politikai háttéralkuról, egyáltalán a közéletet formáló erők természetéről: Domokos Zsolt Cencivel öt perc alatt játszi-világosan megmutatja azt a 200 évvel ezelőtt rögzített tudást (a darab 1819-ben jelent meg), ami elképesztően érvényes ma is. A sztoriban aztán kibomlik Simek Kitty velünk élő típustragédiája, ami valóságosan is csak mellékesen szól egy fiatal nőről, mindenekelőtt a közízlést módszeres erőszakkal formáló intézményrendszerek hatalmi érdek szerinti működéséről beszél.”

Fritz Gergely: Szenvedéspornó és forradalom-show

Fritz Gergely: Szenvedéspornó és forradalom-show

“Jóllehet szembetűnő, hogy a határon túli, jelen esetben vajdasági színházak nemcsak a színpadi szöveghez viszonyulnak radikálisabban, hanem esztétikai stratégiájuk is elementárisabban rákérdez a színházi hatáskeltés jelenkori lehetőségeire. Ilyen előadás volt a szabadkai színház társulatával dolgozó Kokan Mladenović Felhő a nadrágban című rendezése, ahol a színházi jelhasználat határfeszegető kockázatvállalása végül önnön megrendezettségére is kihatott.”

Publikus anyagok letöltése

Cikk

28. THEALTER sajtóanyag, 2018.08.11.

Díjátadóval zárult a 28. THEALTER Szegeden: a Közönség-, Kritikus- és Junior-díj mellett a fesztivál önkéntesei is díjazták kedvenc produkciójukat, valamint három Különdíjat is odaítélt a fesztivál.

Letöltés
Cikk

28. THEALTER sajtóakkreditációs lap, 2018.07.19.

Amennyiben szeretne tudósítani a fesztiválról, kérjük töltse ki és küldje el sajtóakkreditációs lapunkat.

Letöltés
Cikk

28. THEALTER sajtóanyag, 2018.07.19.

A kortárs szcéna közönségét várja augusztus 3. és 11. közt Szegedre a THEALTER fesztivál. Hazánk legfontosabbjai közül jó pár független színházi csapat előadása lesz látható a 9 napos program során, és a hagyományokhoz híven több tehetséges, fiatal alkotócsapat is bemutatkozik.

Letöltés
Cikk

28. THEALTER sajtóanyag, 2018.07.11.

Az idén 28. alkalommal jelentkező szegedi THEALTER fesztivál augusztus 3-11. között várja a színházkedvelőket és a színházi workshopok iránt érdeklődő fiatalokat. A programkínálat fókuszpontja 5 határon túli társulat 7 kivételes produkciója, a tréningeket idén Lénárd Róbert és Sardar Tagirovsky vezeti.

Letöltés